بررسی زبان شناختی خطبه ی قاصعه ی نهج البلاغه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده سید رحمت ابراهیم زاده
- استاد راهنما حسین یوسفی
- سال انتشار 1389
چکیده
زبان آینه تمام نمای اندیشه و معرف هویت فرهنگی ملتها است، در نتیجه بررسی یک زبان در حقیقت بررسی فرهنگ ملتی است که با آن زبان سخن می گوید. از طرفی برای فهم محتوای یک اثر زبانی، ناگزیر باید تک تک واژه های آن را ازحیث ویژگی های لغوی، صرفی و نحوی و معنایی به خوبی مورد بررسی قرار داد که این امر در حیطه ی دانش زبان شناسی است. زبان شناسی دانشی است که به بررسی توصیفی ویژگی های زبان درقلمرو ریشه شناسی، تغییرات ساختمانی کلمات ، معناشناسی، تغییرات اعرابی کلام و نیز قاموس یک زبان و یا یک لهجه ی خاص می پردازد. بی شک نهج البلاغه و از جمله خطبه ی قاصعه که موضوع این پژوهش است، به سبب بهره مندی از جاذبه های بلاغی، غنای لغوی، فخامت الفاظ، معانی بلند، وانسجام ساختاری، پس از قرآن کریم از منابع معتبر و ارزشمند زبان و ادبیات عربی به شمار می آید. شیوه ی سخن امام(ع) در خطبه ی قاصعه ، شیوه ای علمی متکی بر ساختار ادبی و بلاغی است که می کوشد با استفاده از واژگان آشنا و جاری در زبان و زندگی مردم، ساختار صرفی و نحوی روان و صور خیالی رایج و مأنوس میان مردم عرب زمان خویش، ارتباط تنگاتنگی با مخاطبان برقرار سازد. بنابراین پژوهش حاضر در نظر دارد تا با کشف ارزشهای ادبی و بلاغی خطبه ی قاصعه از بعد زبان شناختی از طریق بررسیهای لغوی واژگان، ساختار صرفی و نحوی، اسلوب های معنایی ، به درک صحیح خوانندگان از محتوا ی تأمل برنگیز خطبه ی قاصعه کمک نماید.
منابع مشابه
بررسی سبک شناسی تطبیقی خطبه ی 27 و نامه ی 28 نهج البلاغه (مطالعه ی موردی لایه یواژگانی)
سبکشناسی، روشی علمی و کاربردی در بررسی و تحلیل متون است که از طریق بازشناسی مختصات سبکیِ پربسامد و کشف پیوند آنها با معانی وانهادهشده در متن، سعی در شناخت افکار و کشف درونیات مؤلف دارد. پژوهش پیشرو با استفاده از روش سبکشناسی توصیفی و با استمداد از تحلیلهای دقیق آماری به بررسی لایهی واژگانی خطبهی 27 و نامهی 28 نهج البلاغه در بستر سبکشناسی تطبیقی پرداخته، سعی بر آن دارد که وجوه تمایز و تشا...
متن کاملسبک شناسی لحن نهج البلاغه (با محوریت خطبه قاصعه)
لحن به معنی آهنگ سخن ، یکی از مواردی است که باعث شخصی سازی زبان می¬شود؛ زیرا بیانگر دیدگاه گوینده درباره¬ی موضوع یا احساس وی درباره¬ی مخاطبان است که ذهنیت شخصی مولف را بیان می¬کند. با توجه به این ویژگی، بررسی لحن اثر در دانش سبک¬شناسی حائز اهمیت است؛ زیرا به وسیله¬ی آن می¬توان به سبک نویسنده که همان افکار و اندیشه¬ و شخصیت اوست، دست یافت. لحن در زبان گفتار، نسبت به زبان نوشتار، به آسانی تشخیص ...
15 صفحه اولبررسی تصویر استعاری دنیا در خطبه های نهج البلاغه
امام علی (ع) در فصاحت و بلاغت بی مانند و در خطابه و سخنوری سر آمد است، سحنان زیبا و پرمحتوا و آموزنده او از روزگار زندگی پر بارزش، مورد توجه ادیبان و سخن شناسان و بزرگان علم وادب بوده است. نهج البلاغه با محتوای غنی و تصویر های زیبا و نغمه دلنشین، از همان آغاز توجه بسیاری از بزرگان دانش زیبا شناسی و هنر سخنوری را به خود جلب کرده است. دنیا یکی از موضوعات اصلی و محوری نهج البلاغه است که امام (ع) د...
متن کاملتحلیل سبک شناختی نحوی- بلاغی ساخت های همپایه در خطبه ی یکصد و یازدهم نهج البلاغه
امام علی (ع) در خطبهی یکصد و یازدهم نهج البلاغه، بسیاری از صنایع ادبی و تمهیدات زبانی را هنرمندانه به خدمت گرفته است. یکی از شیوه های سبک ساز ایشان، استفادهی گسترده از ساخت های همپایه است. امام(ع) روشهای مختلفی، از جمله تقویت موسیقی و آهنگ کلام و تأکید بر سخنان، با هدف انتقال پیام های خود، از این ساخت ها استفاده نموده است. ساخت های همپایه در این خطبه، دو سازهای، سه سازه ای و زنجیره ای اس...
متن کاملبررسی زیباییشناسی عناصر ادبی خطبه 224 نهج البلاغه
بیشتر ناقدان ادبی عناصر ادبیات را معنا، عاطفه، صور خیال و اسلوب میدانند نقد فنی یا زیباییشناسی نیز متن ادبی را بر پایهی چهار عنصر مذکور مورد بررسی قرار میدهد این نوع نقد به بررسی متون ادبی براساس اصول هنری میپردازد و در این فرآیند از به کارگیری ابزارهای خارجی مانند تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی و ... اجتناب میورزد و زیباییشناسی با آنکه علم نوپایی نیست به حد کافی از نظام برخوردار نشده است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023